INA zincirli tahrik – Zincir aracın tüm ömrü boyunca dayanır mı?

INA-ChainDrive.jpg



Zamanlama zincirlerine sahip motorların pazar payları gelecekte önemli ölçüde artacaktır. Bu oranın 2030’da %80 oranına ulaşacağı, yeni araçların %30 oranında elektrikli olacağı ve dizel yakıtlı araçların önemli ölçüde azalarak, kayış tahrikli kam millerinin %15’e kadar düşebileceği tahmin ediliyor.

İçten yanmalı motorlarda ana tahrik sisteminde zincir veya dişli kayış kullanılması bir gelenek haline gelmiştir. Hangisinin seçileceği araç üreticisinin belirlediği birkaç faktöre bağlıdır: Genel olarak kayışlı tahrik, dizel araçlarda daha çok kullanılırken, çoğu benzinli motor zincirli tahrik kullanılır. Trend daha küçük montaj alanlarına doğru yöneldiğinden beri zincirler, kayışlardan daha dar oldukları için daha çok tercih edilmektedirler. Zincirler ayrıca daha yüksek kuvvetleri de iletebilmektedirler. Değişken kam mili zamanlayıcıları ayrıca zincir tahrikinden de yararlandığı için bunlar bir zincir ile daha kolay birleştirilebilir.

Peki zincir aracın tüm ömrü boyunca dayanır mı?
Modern içten yanmalı motorlardaki zincir tahriki, bir aracın kullanım ömrü boyunca dayanması için tasarlanmıştır. Uygulamada ise bu durum biraz farklıdır. Bunun nedeni ise bunların da zamana ve kullanıma bağlı olarak aşınmaya maruz kalmasıdır. Genellikle bunun nedeni düşük kaliteli yağ kullanılması veya yağ değişim aralıklarına uyulmamasıdır. Araç sahibi zincir tahrikinin ömrünü de etkileyebilir: Aşınmalar, ayrıca kısa mesafelerde soğuk motora maksimum kuvvet uygulanması sebebiyle de ortaya çıkar. Yağın içindeki ince kurum parçaları da zımpara kâğıdı gibi etki gösterir ve zinciri çok daha hızlı aşındırır. Sonuç olarak zincirde uzama meydana gelir. Yağ değişimi sırasında servislerde yağ dolumu öncesinde motor temizleme işlemi yapılabilir, bu da motordaki kir ve yağı tamamen temizler. Motor kontrol ünitesindeki arıza kodlarını bir diyagnoz cihazı ile sorgularken aşağıdaki sorunlarla karşılaşılabilirsiniz:
  • Açıklanamayan krank mili açı sensörü sinyali
  • Açıklanamayan kam mili konum sinyali


Zincirli tahrikteki arızanın ilk sinyali genellikle motordan gelen tıkırtı sesidir. Fazlasıyla uzamış bir zincir söz konusu olduğunda motorda tıkırtı veya araçta sarsıntı bile hissedilebilir. Uzamış zamanlama zinciri motor zamanlamasının artık düzgün işlemediği anlamına gelir. Ek olarak dişli yanları ile vites dişlileri zincire tam olarak oturmazlarsa dişlerin yanları daha çabuk aşınır. Bununla birlikte yanıp sönen bir motor kontrol lambası ve hata kodu girdilerinin temel nedeninin zamanlama zinciri olduğunu sadece uzman bir kişi anlayabilir. Bu nedenle öncelikle onarım öncesinde motor zamanlaması gözden geçirilmelidir.

Her şey tek bir kutuda!
Zincirli tahrikte onarım gerekliyse, Schaeffler size INA markası altında uygun onarım çözümleri sunar.
Zamanlama zincirine ek olarak bu kitler onarım için gerekli tüm bileşenleri; zincir dişlisi, hidrolik ve mekanik zincir gerdiricisi, tüm gerekli sızdırmazlık elemanları, zincir yağı ve montaj parçalarını içerir.

INA zamanlama zinciri kitleri ile ilgili onarım talimatları, montaj videoları, ürün ve servis bültenleri gibi ek tüm bilgileri burada REPXPERT portalında bulabilirsiniz.